حجت‌الاسلام ابوترابی:

اسارت مجموعه‌ای از معارف و دستاوردهای دست‌نایافتنی است 

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه اسارت مجموعه‌ای از معارف و دستاوردهای دست‌نایافتنی است، گفت: تمام اهداف انقلاب اسلامی، تحولاتی که امروزه در جهان اسلام و در زمینه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی، دفاعی و غیره مشاهده می‌کنید مرهون دفاع مقدس هستند. 
کد خبر: ۶۴۶۳۷۱
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۵ - 22January 2024

اسارت مجموعه‌ای از معارف و دستاوردهای دست‌نایافتنی است به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، آئین رونمایی از سایت «ویکی آزادگان» با حضور نویسندگان و پژوهشگران حوزه فرهنگ و دفاع مقدس، مدیران فرهنگی و شخصیت های سیاسی_اجتماعی و جمعی از آزادگان در حوزه هنری برگزار شد.

ابوترابی: اسارت مجموعه‌ای از معارف و دستاوردهای دست‌نایافتنی است 

در ابتدای این مراسم، حجت الاسلام ابوترابی‌فرد امام جمعه موقت تهران اظهار داشت: دفاع مقدس در کتاب زرین، پرمحتوا و اثرگذار تاریخ گذشته و آینده جهان اسلام و بشریت درس عظیمی است. تمام اهداف انقلاب اسلامی، تحولاتی که امروزه در جهان اسلام و در زمینه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی، دفاعی و غیره مشاهده می‌کنید مرهون دفاع مقدس هستند. 

وی با تاکید براینکه قطعاً اگر دفاع مقدس نبود یا ایران مقتدر نبود یا رنگ و بویی از اسلام و جمهوریت نداشت، عنوان کرد: تمام اقتدار، هویت و ظرفیت نظام بر پایه گوهر گرانبهای دفاع مقدس است. یکی از برگ‌های زرین و ابعاد دفاع مقدس، دوران اسارت است.

وی اسارت را زیبا توصیف کرد و گفت: اسارت مجموعه‌ای از معارف و دستاوردهای دست‌نایافتنی است که گمان نمی‌کنم در حیات بشر چنین تجربه‌ای تکرار شود.  

حجت‌الاسلام ابوترابی افزود: اسرا مجموعه‌ای از جوانان بودند که با مجاهدت و صبر تا آخرین گلوله و فشنگ در میدان مجاهدت ایستادند و مبارزه‌ای سخت را مدیریت کردند و جز به شهادت یا پیروزی نمی‌اندیشند؛ اما اراده خدا برخلاف اراده آن‌ها بود و به اسارت دشمن در آمدند. آن‌ها کاری به مراتب سخت‌تر از مجاهدت در میدان و مبارزه با نیروهای دشمن را آغاز کردند که پیروزی‌اش به مراتب بزرگ‌تر است.

امام جمعه تهران گفت: همه آزادگان با همه وجود می‌گویند اسارت قطعه‌ای از بهشت است. اسلام و ارزش‌های اسلامی در جان یک انسان مؤمن این نقش را می‌تواند ایفا کند که یک جهنم واقعی را به یک بهشت واقعی تبدیل کنند.  

وی عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب در دیدارها بارها تاکید داشتند که این دستاورد عظیم دوران اسارت حفظ شده و ثبت شود. مؤسسه پیام آزادگان شجره طیبه‌ای است که توسط جمعی از بهترین یاران علی‌اکبر ابوترابی سید آزادگان، شکل گرفته و با حضور و مشارکت خانواده آزادگان امروز بعد از چند دهه تلاش و فعالیت آثار ارزشمند خود را در معرض نگاه مردم و استفاده امروز و فردا قرار خواهد داد. 

قاسمی: هنرمندان علاقه‌مند به ساخت فیلم با موضوع آزادگان حمایت کنند

در ادامه، غلامعلی قاسمی؛ مدیرعامل موسسه پیام آزادگان در این مراسم ضمن سلام و درود به شهدای غریب اسارت و گرامیداشت آزادگان متوفی اظهار داشت: مجموعه علاقه‌مندان به مرحوم ابوترابی‌فرد در موسسه پیام آزادگان، با توجه به رویکرد فرهنگ مقاومت و سبک زندگی اسلامی و انسانی آزادگان در زندان‌هاپیام‌های درخور و مفید و سازنده‌ای برای جامعه اسلامی دارد. به همین خاطر واژه مقاومت را در اساسنامه موسسه گنجاندیم. با توجه به مدیریت و درایت مقام معظم رهبری و فداکاری وفاداران به این راه این مفهوم مقاومت جان تازه‌ای پیدا کرد و مصداق آشکار و پرثمر و موفقی از خود نشان داد.

وی افزود: شهدای مدافع حرم از جنس دیگری بودند که در فضایی پر از ابهام و پر تنش این راه را رفتند و به مقام شهادت رسیدند. این مقاومت فقط در مقابل دشمن جلوه نکرده بلکه در مقابل ظلم و آسیب‌های اجتماعی نمود داشته است. آن‌ها در فضای مبهم و پر از تبلیغات رسانه‌ای ماهواره‌های داخلی و خارجی این مسیر را رفتند. مقاومت آن‌ها تنها در مقابل دشمن جلوه‌گر نشد. بلکه مقابل یأس، ناامیدی، آسیب‌های اجتماعی و سبک زندگی هم جلوه کرد. امروز همه ما وام‌دار شهیدان بوده و بر سر سفره آنها نشسته‌ایم. من به‌عنوان کسی که از نوجوانی در این راه بودم خودم را مدیون شهدا می‌دانیم.  مقاومت و فرهنگ آزادگان، بخشی از فرهنگ دفاع مقدس است. دفاع مقدس هم برگ زرینی از جمهوری اسلامی ایران است. ما معتقد به این راه بوده و احساس وظیفه کردیم که باید این فداکاری‌های ترویج شود.

مدیر عامل موسسه بیان کرد: ما در موسسه پیام آزادگان فعالیت‌های زیادی داشتیم. هزاران صفحه و سند گردآوری شده، کتاب‌های زیادی تهیه و روانه بازار نشر شده است. علاوه بر اینها نشست‌های زیادی برگزار شده است. رویکرد فعلی موسسه که روی آن تاکید داریم این است که تمرکزمان را روی تاریخ فرهنگ و ثبت و ضبط و ترویج فرهنگ آزادگان در قالب آثار فرهنگی و پژوهشی بگذاریم. بیشتر از ۳۰۰ عنوان کتاب در این زمینه منتشر کرده‌ایم و ۲ سال نیز ناشر نمونه این حوزه بودیم. 

قاسمی گفت: سن آزادگان به‌گونه‌ای است که شاید زمان زیادی برای به ثمر رساندن تاریخ و فرهنگ آن‌ها نداشته باشیم؛ پس تصمیم گرفتیم حوزه‌های ترویجی را گسترش داده و اسناد را در اختیار جامعه قرار دهیم. نرم افزاری تهیه شده که همه اسناد و مدارک را ثبت دیجیتالی کرده و به همه مراکز علمی، آموزشی و فرهنگی ایران عرضه می‌شود. 

وی افزود:از ظرفیت‌های ویکی آزادگان امکان یادداشت گذاشتن، درج تاریخ، اسناد و نامه‌ها است. همچنین مستندها و برنامه‌های هنری را نیز در دستور کار قرار دادیم.

قاسمی ضمن اعلام اینکه ویکی آزادگان به زبان انگلیسی نیز ترجمه شده، بیان کرد: انتظار داریم کسانی که به ساخت فیلم با موضوع آزادگان علاقه دارند، در این زمینه کمک کنند. ما هم گردآوری، ثبت و نشر فرهنگ مقاومت آزادگان را پیگیری می‌کنیم. نرم‌افزاری تهیه شده که تمام اسناد و عکس‌ها و… در آن ثبت و ضبط شده و برای استفاده عموم در حال تکمیل است. این نرم‌افزار پشتیبان همین ویکی آزادگان است. چندین سال پیش دانشنامه آزادگان را تهیه کردیم که در وزارت علوم به چاپ رسید اما این کافی نیست. ممکن است دانشنامه‌ها مورد استفاده عموم قرار نگیرد اما ویکی آزادگان این امکان را دارد که آزادگان اسناد، تصاویر و یادداشت‌های خودشان را در آن بارگزاری کنند. البته این امر با ویرایش و نظر کارشناسان منتشر می‌شود.

 قاسمی در پایان سخنانش اظهار داشت: مستندی در خصوص مرحوم ابوترابی‌فرد تهیه شده است که تا پایان سال ان شاء الله رونمایی خواهد شد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار